Drodzy czytelnicy EKG-Białaczów na pewno zaciekawi was fakt, że w końcu nadszedł czas na to, że nowy dworzec ,, Łódź Fabryczna” został otwarty.
Dworzec ten od 5 lat był w budowie otwarcie przekładano, ale 11 grudnia 2016 roku wreszcie odjechały stąd pierwsze pociągi.
Pierwotnie miał zostać oddany do użytku w lutym 2015 roku. Powodem opóźnienia były m. in. podziemne jezioro, a także spór miasta z jedną z firm o teren w pobliżu dworca. Wokół powstają nowe układy drogowe, w tym nowe trasy tranwajowe.
Do dworca prowadzą dwa główne wejścia wschodnie i zachodnie oraz dwa pobocza od strony północnej i południowej. Dworzec ma połączyć kolej, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz ruch samochodowy.
Dworzec ma 3 poziomy, 8 metrów pod ziemiom znajduje się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na poziomie 16,5 m pod ziemią powstała stacja z 4 peronami i 8 torami, zaś na poziomie ,, zero” znalazły się główne wejścia do dworcowego budynku. Całkowita powierzania płyty w obszarze stacji i parkietu ma ok. 65 tyś. m. kw., co odpowiada powierzchni sześciu pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Przeszklony dach powstał z 10 tyś. paneli, a dodatkowo obiekt oświetla 9 tyś. lamp. Na dworcu pracować będzie blisko 400 osób służb nadzoru.
Na dworcu znajduje się 24 schodów ruchomych, 14 wind, 56 elektrycznych podświetlonych tablic oraz podziemny parking na niemal 1000 aut. Projekt jest realizowany przez Konsorcjum Torpol-Astaldi- PBDiM- Intercor na zlecenie PKP PLK PKP S.A. i Miasta Łódź.
Na pierwszym poziomie mieścić się będzie poczekalnia, kasy, obiekty komercyjne i pomieszczenia biurowe. Całość ma nawiązywać do historycznej zabudowy Łodzi. Dzięki przeszklonemu dachowi światło dociera na perony. Przez nowy dworzec Łódź Fabryczna ma kursować ponad 100 pociągów na dobę. Projekt dworca spotkał się z wieloma pozytywnymi recenzjami. Dworzec Łódź Fabryczna to jedna z nielicznych ostatnio inwestycji kolejowych, w których na pierwszym miejscu jest dworzec nie zaś galeria handlowa, dla której dworzec jest tylko doczepką. Z peronów można będzie trafić do komunikacji miejskiej, a także na parkingi dla samochodów i rowerów. Jasne przestrzenne wnętrza są znakiem rozpoznawczym nowego dworca. Trwają prace wykończeniowe, a także odbiory, testy i próby m.in. systemów bezpieczeństwa, w tym przeciwpożarowych. Wykonawca zadbał o detale. Wszędzie mnóstwo miejsca dla pasażerów. Można spokojnie poczekać na pociąg. Koleje już opublikowali nowy rozkład pociągów uwzględniający otwarcie dworca.
Trwa też budowa dojść i dojazdów do nowego dworca. Część prac przy dojazdach będzie jeszcze trwała po otwarciu dworca dla pasażerów czytaj więcej na Łódź wyborcza.pl
Nowy wygląd dworca w Łodzi z zewnątrz i jego inwestycja ma szansę całkowicie odmienić centrum tego miasta i tchnąć w niej nową, jakość. Czy się tak stanie? (…) Czy efektem takiego rozwiązania będzie wreszcie komfort podróżnych? Mamy taką nadzieję, że nowy budynek się sprawdzi, ale z ostateczną oceną trzeba poczekać do otwarcia nowego dworca. Trzymamy kciuki!.
W przyszłości dworzec ,,Łódź Fabryczna” połączyć ma się ze stacją ,,Łódź Kaliska” tunel średnicowy przebiegający pod centrum miasta. W planowanym tunelu kolejowym będą dwa przystanki. Zlokalizowane będą w ścisłym centrum Łodzi, co powoduje, że miasto dzięki kolei będzie korzystać z komunikacji, jak normalnie może zapewnić tylko ,, metro”.
Sylwia Ch |